Vďaka grantovému programu Školy budúcnosti mohli deti objavovať svet cez nové technológie, tvorili kreatívne projekty a učili sa vzájomnému rešpektu.
V roku 2023/24 sme spoločne s Deutsche Telekom IT Solutions Slovakia podporili základné školy a občianske združenia na východnom Slovensku, a to sumou 20 000 eur.
Na výzvu zareagovalo 40 žiadateľov o grant, odborná komisia vybrala 10 inšpiratívnych nápadov, ktoré do vyučovania priniesli inovácie, kreatívny či inkluzívny prístup a rozvíjali kritické myslenie detí.
LEGO robotika v ČSAčke
Základná škola, Československej armády 15, Moldava nad Bodvou
Tento výnimočný projekt zapojil žiakov do stavania a programovania robotov, čím si rozvíjali konštrukčné myslenie, digitálne zručnosti aj tímovú spoluprácu. Vďaka metóde Postav – kóduj – hraj sa! mohli deti svoje nápady premeniť na pohyblivé stroje. Vidieť, ako roboti ožívajú pod ich rukami im zvýšilo sebavedomie a motiváciu. Pri hre s legom sa učili analyzovať, experimentovať a riešiť problémy, čo im otvorilo dvere do sveta technológií. Video o projekte pozerajte TU.
„Tento proces nie je len o programovaní robotov. Naši žiaci sa učia riešiť problémy, spolupracovať, prekonávať prekážky a byť tvoriví. Rozvíjajú si kritické myslenie, schopnosť analyzovať, experimentovať a objavovať nové veci.“
Eva Mižáková
Ľahšie a zábavnejšie vzdelávanie
Spojená škola internátna, Školská 10, Michalovce
Interaktívna tabuľa je skvelá vzdelávacia pomôcka pre žiakov s viacnásobným zdravotným znevýhodnením. Deti si ju hneď zamilovali a používajú ju každý deň.
Prečo? Pretože zrazu vidia obrázky vo väčších rozmeroch, môžu sa ponoriť do kreslenia, písania, čítania alebo dokonca hrania jednoduchých hier. Táto technológia uľahčuje učenie a ponúka žiakom nové spôsoby, ako spoznávať svet okolo seba. A ešte viac podporuje vyvážený rozvoj osobnosti každého dieťaťa, bez ohľadu na zdravotné obmedzenia.
„Nové vedomosti a zručnosti, ktoré deti vďaka tabuli získajú, budú môcť prepájať s každodenným životom.“
Debatný klub
Základná škola, Važecká 11, Prešov
Vďaka podpore z programu Školy budúcnosti vznikol na ZŠ Važecká debatný klub. Pravidelne ho začalo navštevovať viac ako 10 aktívnych žiakov, aby si zlepšili svoje zručnosti vo verejnom prejave, argumentácii a diskusii.
Deti sa tak naučili, ako debatné kluby fungujú, objavili pravidlá a zvláštnosti ich organizácie a odvážne si vyskúšali úlohu rečníkov. Svoje nové schopnosti si potom vyskúšali na klubových stretnutiach.
„Veríme, že práve toto miesto pomôže žiakom nielen objaviť čaro diskusie, ale aj získať cenné skúsenosti, ktoré využijú takmer vo všetkých oblastiach života.“
Oáza zelene
Základná škola, J. A. Komenského 1, Michalovce
Čo sa stane, ak sa zanedbaná časť školského areálu zmení na oázu zelene? Žiaci získajú skvelé miesto na oddych a relax, ale aj na rozvoj praktických a pracovných zručností.
Na novej školskej záhrade pracovali spoločne žiaci aj zamestnanci školy, a tak nečudo, že sa stala pýchou celej komunity. Deti sa naučili, ako sa starať o záhradu a jej rastliny. Táto skúsenosť im priniesla radosť z tímovej práce a možnosť priamo vidieť výsledky svojho úsilia.
Teraz majú nielen krajší školský areál, ale aj priestor, ktorý spája žiakov, učiteľov a celú školskú komunitu. Táto oáza zelene je dôkazom, že spoločnými silami dokážu meniť prostredie k lepšiemu.
Učíme sa myslieť kriticky
Základná škola, Ľ. Podjavorinskej 1, Košice
Žiaci z marginalizovaných rómskych komunít vďaka projektu lepšie pochopili svet moderných technológií a naučili sa zodpovedne s nimi pracovať. Interaktívna tabuľa im pomohla získať základy kritického myslenia, zlepšili svoje komunikačné a prezentačné schopnosti a naučili sa rozlišovať medzi bezpečným a nebezpečným správaním na internete.
„Pre žiakov to bola nová skúsenosť. Rýchlo si osvojili a rozlíšili pojmy z moderných technológií, keďže sú to pre nich zaujímavé a blízke témy. Nebezpečné situácie na internete sme si ukázali cez vymyslené príbehy aj rôzne aktivity a deti vďaka tomu pochopili nástrahy mobilov – napríklad závislosť od hier.“
Mgr. Edita Fabian Hilgartová
Zdravie v digitálnom veku
Základná škola v Marhani
Žiaci sa pravidelne zapájali do výletov a cyklotúr, pričom využívali smart náramky na monitorovanie svojich telesných funkcií. Táto praktická skúsenosť ich motivovala k aktívnemu pohybu a naučila ich analyzovať údaje z technológií. Zároveň sa zúčastnili prednášky s odborníkom o zdravej výžive a škodlivosti dezinformácií, ktorá im pomohla pochopiť, ako sa orientovať vo svete informácií a vyhnúť sa nástrahám internetu.
„Tento projekt ukázal, že kombinácia pohybu, vzdelania a technológií dokáže pozitívne ovplyvniť postoj žiakov k zdravému životnému štýlu.“
Swap ako cesta k zodpovednej móde
Základná škola Komenského 2, Svit
Ako naše nakupovanie ovplyvňuje životné prostredie? Zamýšľali sa žiaci ZŠ Komenského vo Svite. Je to prvý projekt, ktorý na škole otvoril tému nákupného správania, výroby oblečenia a jeho negatívnych vplyvov. Žiaci diskutovali o zodpovednej móde s Natáliou Pažickou, na workshope s Katkou Peterovou allias La Florita si z odpadového materiálu ušili vlastné gumičky a vrecúška, a priamo vo firme Odpadnesh a obchode REZKE videli, ako sa vyrába udržateľná móda. Okrem toho organizovali školský swap, kde získali nielen organizačné a tímové skúsenosti, ale skúsili si tiež dobrovoľnícku prácu.
„Neočakávame zmenu v nákupnom správaní okamžite. Avšak aj pri ich prezentáciách bolo cítiť, že si do toho času nikdy neuvedomili, akú veľkú stopu zanechávame na planéte svojim nakupovaním.“
Mgr. Simona Krzysiek
Nedáme sa oklamať
Základná škola Košická Belá 235
Projekt Nedáme sa oklamať sa zameral na rozvoj kritického myslenia žiakov a ich schopnosť rozpoznávať hoaxy, manipulácie a falošné správy na internete. Prostredníctvom pravidelných diskusií a praktických aktivít si uvedomili, aké nástrahy na nich číhajú v digitálnom svete, a naučili sa, ako sa im efektívne brániť.
Na Letnej škole sa venovali svojmu duševnému zdraviu a oddychu, vrátane jogy, dychových cvičení, canisterapie či sadeniu byliniek. Tieto aktivity ich učili, ako si udržiavať psychickú pohodu.
„Žiaci boli šokovaní, čo všetko sa dá na sociálnych sieťach zmanipulovať a ako ľahko sa dá na internete naletieť falošným správam – dokonca prišli na to, že v minulosti už naleteli hoaxom.“
MICRO:BIT interaktívna výučba na ZŠ
Základná škola s materskou školou Spišské Hanušovce
Práca s micro:bitmi pomohla žiakom spoznať základy robotiky a programovania. Nová učebná pomôcka nielen odbúrala strach z technológie, ale zároveň priniesla radosť a motiváciu pre ďalšie učenie.
Vďaka projektu dokázali chlapci aj dievčatá pracovať na rovnakej úrovni a zvýšil sa ich záujem o IT oblasť. Veľkú dávku motivácie dostali aj na workshope s organizáciou „Aj ty v IT“.
„Najväčším úspechom je, že žiaci zažili pocit vlastného úspechu pri programovaní micro:bitov. Zrazu si dokázali predstaviť svoju budúcnosť v IT sfére.“
Po stopách pravdy
Autistické centrum Rubikon, n. o.
Žiaci s autizmom sa vďaka zážitkovým aktivitám naučili, ako rozpoznať manipuláciu reality, pochopili, že nie všetko na internete a v médiách je skutočné a rozvíjali si svoje digitálne zručnosti.
„Žiaci fotografovali a natáčali videá a následne ich upravovali pomocou rôznych programov. Týmto spôsobom si rozvíjali digitálne zručnosti a schopnosti pracovať s IKT technológiami a zážitkovou formou spoznali manipuláciu informácií.“
Mgr. Anna Uchnárová
Workshop Ako sa stať školou budúcnosti?
Okrem podpory projektov sme v rámci programu organizovali workshop Ako sa stať školou budúcnosti? Učitelia a učiteľky, riaditelia či iní zamestnanci ZŠ sa na ňom učili základy metódy Design Thinking, aby lepšie porozumeli potrebám žiakov a kolegov, podporili kreativitu a inovácie v školách a získali efektívnu spätnú väzbu ešte pred realizáciou nápadov. Školenie viedli lektorky Aide Némethovej a Zuzana Fabiánovej v priestoroch Deutsche Telekom IT Solutions Slovakia.
Grantový program Školy budúcnosti je financovaný z Nadačného fondu Téčko, ktorý sa zameriava na zlepšenie kvality života a rozvoj regiónu východného Slovenska a reaguje na aktuálne výzvy, s ktorými sa stretáva naša spoločnosť.