Aj veľké svetové firmy, ako Facebook, Intel, Microsoft, Adobe či Apple často vyrobia dokonalý výrobok, vychytajú na ňom všetky muchy, no zákazníci ho nakoniec aj tak nechcú. Tvrdí Piet Grymonprez, ktorý bol riaditeľom pre výskum na Howest University of Applied Sciences a spolupracoval práve so spoločnosťami, ako Apple, Intel, Adobe, Microsoft, Barco či Arkema. Práve tam zistil, že vývojári sa zameriavajú na dokonalosť a perfektnú funkcionalitu, ale zabúdajú pritom na to, komu to bude slúžiť a s akým účelom. Aj preto Piet s ďalšími dvomi kamarátmi vymyslel celosvetový vzdelávací program MyMachine.
Spolupracujú na ňom malé deti, stredoškolskí a vysokoškolskí študenti, verejný sektor a firmy. Prečo? „Deťom chceme ukázať, že všetko je možné a všetko sa dá. Možno nie presne tak, ako si to na začiatku predstavujú, ale dá sa to. Pedagógom chceme zasa ukázať, čo znamená projektové vyučovanie, ako sa prepája prax s teóriou. Cez MyMachine im realitu donesieme priamo do triedy a prepojíme tak teoretické zručnosti s praktickým využitím. Treťou skupinou je spoločnosť, či už sú to úrady, rôzne úrovne riadenia samosprávy a štátnej správy, alebo firmy,“ odpovedá Piet.
„Na MyMachine už štvrtý rok spolupracuje aj KPMG, jedna zo 4 najväčších konzultantských spoločností na svete. Zapája do projektu svojich konzultantov, aby im pripomenula, aké je dôležité mať otvorenú myseľ, spolupracovať, byť kreatívny, neposudzovať akékoľvek nápady v priebehu zopár sekúnd,“ hovorí Piet a upozorňuje tak na dôležitosť spolupráce malých detí a firiem: „Spolupracoval som s jednou veľkou spoločnosťou, ktorá mala vymyslieť a navrhnúť diaľkové ovládanie pre seniorov v Belgicku. Prišli s nápadom, ktorý mal veľa tlačidiel. Vravel som im, že pre seniorov je to príliš veľa a nebude to fungovať. Tlačidlá zredukovali na 4, ale aj tak to bolo o tri viac, než sme potrebovali. Neverili mi, tak sme to dali otestovať do veľkej testovacej skupiny seniorov a výsledok bol presne taký, ako som povedal. Bolo to o tri viac, než sme potrebovali, čiže spoločnosť musela prerobiť a predizajnovať celý softvér tak, aby tam bolo jedno tlačidlo. A práve deti môžu naučiť zamestnancov spoločností, aby mysleli na koncového užívateľa, aby boli kreatívni, praktickí a otvorený rôznym nápadom.“
Veľké firmy chcú absolventov MyMachine
Deti nie sú inšpiráciou len pre zamestnancov firiem. Spolupráca a komunikácia s nimi je obrovskou skúsenosťou pre študentov technických smerov. „Deti si vymyslia vynálezy a študenti musia navrhnúť, ako by sa dali zostrojiť a potom ich aj zostrojili. Celý tento proces však s deťmi konzultujú, čiže im musia vysvetliť, ako to chcú vyrobiť, prečo, z akých materiálov… A deti sú priami a pravdiví zákazníci, na rovinu povedia, čo sa im páči a čo nie, čiže študenti sa učia, ako komunikovať s tým najúprimnejším zákazníkom. Okrem toho musia byť naozaj kreatívni a mať otvorenú myseľ, aby dokázali vytvoriť ozaj šialené nápady. Aj preto sa na absolventov programu MyMachine pozerajú svetové firmy veľmi ambiciózne. Chcú aktívnych a vynaliezavých zamestnancov, ktorí dokážu zrealizovať požiadavku zákazníka. A absolventi MyMachine takýmito ľuďmi sú,“ vysvetľuje na záver Piet Grymonprez.
Piet Grymonprez navštívil Slovensko kvôli podujatiu MyMachine EXPO Košice 6. júla 2022. Práve tam sme svetu predstavili vynálezy malých detí, na ktorých spoločne pracovali študenti a firmy. Tento článok je skrátenou a upravenou formou rozhovoru, ktorý s Pietom na podujatí robila Veronika Miškech Fričová z Karpatskej nadácie, rozhovor tlmočila Zuzana Zvirinská.
Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.