„Veľa ľudí vďaka nám žije, a to je najväčšia odmena“

Záchranná služba východ zachraňuje ľudí v ťažkom teréne úplne dobrovoľne. To znamená, že vo svojom voľnom čase a bez nároku na odmenu pomáha v ťažko dostupných miestach, zasahuje pri prírodných katastrofách, pátracích akciách, je prítomná na prestížnych motokrosových či cyklistických pretekoch a 8 rokov aj na našej Karpatskej vandrovke.

V rozhovore s jej riaditeľom Stanislavom Králikom sa dočítate:

  • Prečo ich volajú na najprestížnejšie motokrosové preteky?
  • Prečo je dôležité, aby rodina nezatajila záchranárom, že nezvestný nechal list na rozlúčku?
  • Prečo zachraňujú ľudí dobrovoľne a z akých peňazí nakupujú potrebné vybavenie?

Dobrovoľníctvo na Slovensku stále nie je veľmi rozšírené, o to viac prekvapí, že niekto dobrovoľne a veľmi intenzívne robí takú náročnú a zodpovednú prácu, ako je záchrana životov. Prečo?
Občianske združenia vznikajú práve preto, aby robili niečo pre niekoho. My sme chceli pomáhať ľuďom v núdzi v ťažko dostupnom teréne, a teda tam, kde sa nedostanú bežné vozidlá. Vytvorili sme komunitu, ktorá spolu trávi čas a robí pritom správnu vec. Veľa ľudí vďaka nám žije, a to je najväčšia odmena.

Odkiaľ máte potom peniaze na nákup áut, paliva či zdravotníckeho materiálu?
Ako občianske združenie fungujeme z dvoch percent, ale tieto financie zďaleka nepokryjú naše náklady. Od kedy sme vznikli, a teda od roku 2010, absolvovali sme mnoho pátračiek, záchranných akcií v lese, napríklad pri prevrátenom traktore, nehôd v ťažko dostupnom teréne. V roku 2010 sme zasahovali pri veľkých povodniach na východe Slovenska, len v Čani sme týždeň odčerpávali vodu. Po vypuknutí vojny na Ukrajine sme 7 týždňov strávili na hraniciach, pracovali sme 12 hodín denne. Všetky tieto aktivity si vyžadujú veľa financií práve na veci, ktoré ste spomenuli. Preto počas roka za honorár zabezpečujeme rôzne kultúrne a športové podujatia, vďaka ktorým dokážeme zabezpečiť nákup potrebnej techniky a vybavenie pre naše združenie.

Aké sú to akcie?
Napríklad, prestížne motokrosové podujatie ISDE 2015 (Internatiol Six Days Enduro) v Košiciach, kde bolo približne 800 pretekárov. Jazdilo sa 6 dní, približne 300 km denne v teréne. Zabezpečovali sme aj posledné Majstrovstvá sveta MX3 v Šenkviciach v roku 2012, niekoľkokrát majstrovstvá Európy v motokrose, Majstrovstvá sveta v Endure 2022 a iné športové podujatia v teréne. Na motokrosové preteky nás volajú pravidelne už niekoľko rokov.

Prečo?
Za tie roky už poznáme azda všetky motokrosové trate na Slovensku, jazdcov, organizátorov, technikov, poznáme rizikové úseky na trati, vieme správne a bezpečné križovať trať, dokážeme rozlišovať signály traťových maršálov.

Osem rokov dohliadate aj na bezpečnosť účastníkov Karpatskej vandrovky. Tento turistický pochod sa koná v horskom teréne Volovských vrchoch a turisti prechádzajú buď 50 alebo 25 kilometrov dlhú trať. Boli za tie roky nejaké vážne zranenia?
Našťastie nie. Väčšinou len vyvrtnutý členok, vyčerpanie, poštípanie hmyzom s následnou reakciou. Vandrovníci sú zodpovední a keď cítia, že je toho veľa, poprosia nás o pomoc a my ich zvezieme dole.

Tento ročník sme vám chceli poďakovať za to, že nám tak dlho dobrovoľne pomáhate zabezpečiť bezpečnosť účastníkov a darovali sme vám 500 eur na nákup defibrilátora. Čím je špeciálny?
Máme 6 automatických defibrilátorov, sme zaradený v Mape AED na Slovensku, vďaka čomu nás volajú k zástave srdca a následnej resuscitácii, keď ju človek potrebuje a žiadna najbližšia posádka záchrannej zdravotnej služby nie je voľná. No chýbal nám defibrilátor s monitorom, a teda taký prístroj, ktorý celý čas, aj počas jazdy, monitoruje a zaznamenáva všetky životne dôležité funkcie. No a ten sme kúpili aj z vášho daru.

Rozprávame sa o ľuďoch, ktorí dobrovoľne zachraňujú životy, ale nič o nich nevieme, tak kto sú členovia Záchrannej služby východ?
Aktívni ľudia zapálení pre dobrú vec. Prevažnú časť nášho tímu tvoria študenti medicíny, potom vyštudovaní záchranári urgentnej medicíny alebo strednej zdravotnej školy (sestry a ošetrovatelia). Špecializujeme sa na ťažko dostupný terén, a preto potrebujeme skúsených vodičov. Môže byť najlepší lekár na svete a mať to najlepšie vybavenie, ale nepomôže mu to, keď sa k človeku dostane neskoro. Každý tím tvorí dvojica – skúsený zdravotník a výborný šofér. No zároveň aj každý šofér musí mať absolvované kompletné zdravotnícke školenie. A každých 5 rokov absolvuje kurz prvej pomoci vodičov integrovaného záchranného systému. Okrem toho sa musíme vedieť orientovať v mapách a terénoch. Aj preto nás veľmi často volajú na pátracie akcie.
Pri tejto téme by som rád povedal, že sa nám stáva, že keď hľadáme nezvestného, nedostaneme od rodiny všetky potrebné informácie. Napríklad, že trpí nejakým ochorením alebo že nechal list na rozlúčku a chce si siahnuť na život. Pri pátraní je to však veľmi dôležitá informácia, pretože podľa toho nastavíme okruh pátrania a nezvestného môžeme oveľa skôr nájsť a možno aj zachrániť. Niekedy si zasa rodiny nechcú priznať, že niekto ušiel z domu, a volajú príliš neskoro.

Na vašej webovej stránke je uvedené SOS číslo. Ak niekto potrebuje pomoc, môže volať priamo vám?
Áno, môže. Často nám rodina volá so žiadosťou o pomoc pri pátraní po nezvestnej osobe.
Bežné nám ľudia volajú s prosbou odťahu poškodených motorových vozidiel alebo v zimných mesiacoch pri zapadnutých autách. Niekedy nám ľudia volajú v noci, pretože ich, napríklad, štipol počas spánku hmyz a majú reakciu, tak ich rovno navedieme na postup prvej pomoci a následný telefonát na 155. My sa totiž špecializujeme najmä na pomoc v teréne, čiže ak to nie je nevyhnutné, tieto veci nechávame na kolegov profesionálov.

Ďakujeme za rozhovor.

Foto: archív Záchrannej služby východ