17 tipov, ako získať peniaze na dobrý nápad

Vyzbierať peniaze na prospešný projekt môžete cez fundraisingovú či crowdfundingovú kampaň. Musí byť však dobre premyslená, nastavená a zrealizovaná. Existujú rôzne návody, ako to urobiť. My vám prinášame 17 konkrétnych tipov, ktoré povedali vynikajúci a dlhoroční fundraiseri na Slovensko-českej konferencii v Košiciach.
Fundraiser a spíker Ján Gregor na Slovensko-českej konferencii fundraisingu. Foto: Róbert Németi
  1. Fundraising nie je o tom, ako získať peniaze, ale o tom, ako nadchnúť ľudí pre vašu vášeň.
  2. Fundraising je vášeň. Ak fundraiser necíti vášeň pre svoju prácu, dobrú kampaň neurobí. Nestačí ovládať praktické skúsenosti, do práce potrebujete dať srdce.
  3. Aby ste sa stali dobrým fundraiserom, nepotrebujete roky praxe. Stačí nadšenie a dobrý učiteľ. Príkladom je Dominika Juhásová, ktorá pre českú Slobodu zvierat za pol roka získala 1000 pravidelných darcov.
  4. Fundraising je vzťah. Fundraiser musí vedieť komunikovať, naviazať a udržať kontakt s ľuďmi z vonku.
  5. Komunikovať s ľuďmi môžete cez príbeh. Príbehy si ľudia rozprávajú od pradávna, a tak lahodia nášmu mozgu. Pri ich počúvaní sa dokonca z mozgu vyplavuje oxytocín – hormón šťastia, morálky a dôvery. Ten sa vyplavuje aj pri osobných stretnutiach a umožňuje nám dostať sa k ľuďom bližšie. Fundraiser sa nevie osobne stretnúť s toľkými ľuďmi, a tak ich môže osloviť cez príbeh, ktorý im vyrozpráva textom, fotografiou alebo videom. Tento príbeh vyvolá u ľudí emóciu a „rozpumpuje“ ich k akcii – podporia nápad, prispejú do kampane… Pretože darovanie je iracionálny čin, väčšinou sa neriadi rozumom.
  6. No nemá to byť príbeh o vás, ale o výsledku, ktorý prinesiete. Pretože, ako povedal Simon Sinek: „Ľudia nekupujú to, čo robíte, ale prečo to robíte.“
  7. Buďte v príbehu zrozumiteľní a úprimní, „hovorte“ ho od srdca a pošlite priamo do srdca. A nezabúdajte, že niekedy poviete veľa aj bez slov.
  8. O dar musíte požiadať. Nestáva sa často, že niekomu len tak napadne darovať peniaze. No stáva sa často, že ich daruje, ak o nich požiadate.
  9. O peniaze/podporu môžete žiadať kedykoľvek. Sú však menej vhodné obdobia (leto) a ideálne obdobia (pred Vianocami a počas Veľkej noci). Pred Vianocami však o dary žiadajú všetci. A preto sa pozrite na bod 10.
  10. V decembri pokojne pošlite aj tri mejly, no neposielajte ich v piatok popoludní či v sobotu. Ideálny je nedeľný večer a ostatné dni v týždni.
  11. Ak chcete žiadať o pomoc spojenú s aktuálnym dianím, urobte to najneskôr do troch dní (od vypuknutia vojny, záplav atď).
  12. Veľmi dobrou formou na získanie peňazí sú darcovské výzvy. Osvedčené sú kampane, ktoré si môžu cez vašu organizáciu urobiť jednotlivci. Napríklad, ak sa Tomáš Mrkvička rozhodne vytvoriť narodeninovú výzvu cez vašu webovú stránku. Rodina a známi mu nekúpia darčeky, ale prispejú do kampane, z ktorej výťažok poputuje na vaše aktivity. Ďalším dobrým tipom sú zamestnanecké výzvy, ktoré organizujú firmy pre svojich zamestnancov a výťažok venujú konkrétnym projektom či organizáciám. V tomto prípade firma môže zdvojnásobiť sumu vyzbieranú od zamestnancov, čím ich motivuje, aby prispeli viac.
  13. Databáza je nad zlato. Ak chcete robiť fundraising, pozrite sa opäť na bod č. 4 – Fundraising je vzťah. Aby ste ho s ľuďmi udržiavali a mohli ich osloviť, potrebujete silnú personalizovanú databázu.
  14. Kým potenciálnych darcov oslovíte, opýtajte sa sami seba: Kto je môj darca? Aké má vlastnosti? Každý darca má svoje motivácie a hodnoty, vďaka ktorým daruje. Je dôležité, aby sa vaša kampaň s tými hodnotami stretla.
  15. Vašim existujúcim darcom sa venujte. Ak niekto prispeje viac ako 100 eur, zavolajte mu a poďakujte sa. Pokojne sa s ním porozprávajte a myslite na to, že sa z neho môže stať pravidelný darca.
  16. Ak pripravíte dobrú kampaň, nemusíte v nej žiadať len o jednorázové dary, ale rovno o pravidelné.
  17. Je mnoho metód fundraisingu. Neskúšajte všetky naraz. Pokojne si na začiatok vyberte len jednu.
Organizátor Edo Marček diskutoval s našou riaditeľkou Laurou Dittel o občianskom sektore, zodpovednosti a líderstve. Foto: Róbert Németi

Slovensko-česká konferencia o fundraisingu sa uskutočnila 12. a 13. mája v košickom Kulturparku a priniesla oveľa viac inšpirácií, rád a informácií o tom, ako pripraviť a realizovať úspešnú fundraisingovú kampaň. No to nebolo všetko. Jej cieľom bolo zosieťovať účastníkov, umožniť im rozhovory s dlhoročnými odborníkmi a dať im priestor na to, aby si uvedomili, aké je dôležité meniť spoločnosť k lepšiemu. A to aj prostredníctvom fundraisingových kampaní. Pre viac informácií sledujte Slovenské centrum fundraisingu.

Tím Karpatskej nadáce. Foto: Róbert Németi
Konferencia sa na východe uskutočnila prvýkrát vďaka Karpatskej nadácii. A vďaka programu ACF Slovakia umožnila znevýhodneným organizáciám zvýhodnené či dokonca preplatené vstupné pre jednu osobu.

Viac fotografií nájdete TU.